onsdag 23 mars 2016

Välkommen till min trädgård!

Hej!

Runt om i vår natur, våra trädgårdar och staden där vi bor finns otroligt många växter som vi människor under lång tid på olika sätt har använt på  olika sätt. I den här bloggen tänkte jag beskriva ett antal av de vanligaste och även gå in lite på hur de har använts och vad som kan ligga bakom användningen.

Liten ordlista

Först ett antal ord som kommer att återkomma i mina inlägg. Jag ska försöka hålla språket på en inte onödigt krånglig nivå. Om jag märker att de blir många får jag skriva ett separat inlägg med bara ordlistan, men jag hoppas att detta räcker så länge! :-) Jag uppdaterar om jag kommer på något mer.

Ekologi: Läran om samspelet mellan olika organismer, både djur, växter och svampar (och så klart andra levande varelser) i en viss livsmiljö.
Etnobotanik: Studiet av hur människor använt eller använder växter, i bred mening. Inom detta område ryms både medicinalväxter, växter vi använt för att producera kläder (typ bomull) eller byggnadsmaterial (typ gran, tall) med mera.


Galanthus nivalis,
/Gröne Apotekaren, 2016-03-20. CC-BY-SA
Inom botanik (och för den delen all modern biologi) används ett speciellt sätt att ange släktskap. Man pratar om att en art tillhör ett visst släkte, som i sin tur tillhör en viss familj. Som exempel kan vi ta arten Galanthus nivalis, den vanliga snödroppen. Av det vetenskapliga namnet ser vi att snödroppar tillhör släktet Galanthus, passande nog kallat snödroppssläktet. Inom detta släkte finns flera andra arter, som t.ex. Galanthus elwesii och Galanthus plicatus. Ofta förkortar man släktnamnet om det är uppenbart vilket som menas, i detta fall blir det G. nivalis.
Släktet Galanthus ingår sen i sin tur i växtfamiljen amaryllisväxter, Amaryllidaceae, där också amaryllis och t.ex. påskliljor ingår. Det finns fler så kallade "nivåer" ovanför familjerna, men det är ofta ganska svårhanterligt att ta med det i de olika arternas beskrivningar. Om jag gör det kommer jag att förklara i varje inlägg hur det hänger ihop.

Upphovsrätt

Jag kommer att så långt det är möjligt använda mina egna bilder på de växter jag beskriver. Dessa bilder, liksom texten jag skriver, kommer jag att hävda upphovsrätten CC-BY-SA på. Det betyder att det är fritt fram att sprida, använda och förändra mina bilder, så länge det framgår att det är jag som är  upphovsman och att de släpps med motsvarande förbehåll. Läs gärna mer här, eller på Creative Commons svenska hemsida. Jag gör inte detta för att jag tror att mina bilder eller texter kommer hålla någon särskilt hög verkshöjd, utan mer av ideologiska skäl.

Min trädgård?

De flesta bilder kommer att vara tagna i eller omkring min egen trädgård, belägen i en liten ort i närheten av Kinnekulle i Skaraborg. Trädgården är dock ganska nyanlagd vilket gör att nog inte alla växter jag vill berätta om kommer att finnas här på plats, i varje fall i början. Min tanke är att jag allteftersom säsongerna kommer och går ska jag komplettera gamla inlägg med lite nya bilder på hur olika växter ser ut under olika delar  av året. Får se om jag lyckas få till det!

Vem är jag?

Jag är, som namnet  antyder, apotekare med ett mycket stort intresse av växter och naturen omkring oss. Troligtvis kommer jag som person inte synas jättemycket i mina inlägg, utan det är växterna som är det viktiga!
Anledningen till att jag började med att förbereda den här bloggen är att jag dels i mitt arbete som apotekare och dels med grund i mitt stora växtintresse stöter på en massa intressanta och spännande fakta om olika vanliga växter. Det här känns som en perfekt plattform för att dela med mig av det!

Så, välkomna in i min trädgård! Jag hoppas att ni kommer trivas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar